lørdag den 21. september 2013

Det skønne.


Jeg har en svaghed for små træer i skåle eller krukker og derudover har jeg en hang til at klippe i dem, for at gøre dem mere specielle og give dem deres eget udtryk. Det vi foretager os i haven handler vel blandt andet om det skønne, at gøre sig æstetiske overvejelser og foretage sig nogle handlinger, der bringer haven i en den retning.

Hvad man finder skønt er jo individuelt, derfor er haven det spændende område, som det jo er. Hos os går det helt ned til de små detaljer, som det at pusle med arkitekturen i et lille træ og finde dets skønhedsværdi frem. Derfor går vi undertiden på jagt i planteskoler efter det vi kalder  for `skæve individer`, for at finde nye spændende planter at lege med.



En lille fyrrebusk i sin krukke er blevet lidt for tæt i sin grenbygning. Jeg klipper ind og fjerner en del af grenene, hvorved den kommer til at virke mere let og gennemsigtig. 



Her står den lille fyr så færdig til at komme på plads, og man kan se, at den er blevet mere gennemsigtig ved behandlingen. Selve problematikken omkring det at klippe, har sin aktualitet i disse dage, hvor jeg er begyndt at samle billeder sammen til mit foredrag den 16. okt. i Gråsten Havekreds om "Den klippede Have".







Forundringen og glæden over det skønne kan omfatte noget så enkelt som bladet på en Hosta (her Kiwi Full Monty), der med sit marmoragtige mønster viser hen til en forunderlig verden af skønhed.






Det er på de daglige ture rundt med kameraet, at skønheden i de store og små ting åbenbarer sig.



Der opstår nogle sjove virkninger gennem græssernes lette teksturer, hvor de lag på lag lægger sig som et filter over motivet.



Samtidig mærker man en let og kærlig berøring på armen og i ansigtet, hver gang men går forbi.





















Der er ikke noget som lette græsser op mod klippede, bastande strukturer, der kan skabe så fint et samspil mellem planter i haven.



































































4 kommentarer:

  1. Tak for lidt mere udførlig forklaring til klipning af buske, det er spændende og jeg kommer ikke lige til foredraget.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Velbekomme. Nej, du kommer nok ikke til mit foredrag, det ville blive noget af en tur til Gråsten. Den 12. marts 2014 kommer jeg til Randers med mit foredrag, det er lidt nærmere.
      Kh Jørn

      Slet
  2. Det er nogle fantastiske stenstier du har. Sten og planter kan bare noget sammen.
    Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.
      Vi er glade for vore stenstier, der blev lavet for en del år siden, og vi har glædet os over dem hver dag siden.
      Kh. Jørn

      Slet